Fluke Ti400 review

Een aantal apparaten bepalen de standaard voor infrarood camera prestaties. De Fluke Ti400 is een van deze. De Ti400 verslaat het overgrote deel van de concurrentie dankzij zijn uitstekende resolutie, uitgebreide hoeveelheid features en toegevoegde accessoires. Alhoewel hij een aantal zwakke punten heeft, zoals een gepatenteerd bestandsformaat, is de Ti400 een van de beste warmtebeeldcamera's die we in onze handen hebben gehad. In deze Fluke Ti400 review zullen we de camera uitgebreid bespreken.

Fluke Ti400 review:

Plus- en minpunten in een oogopslag

Positief

• De hoge resolutie zorgt voor uitstekende details bij warmtebeelden.

Negatief

• Je moet speciale software gebruiken om radiometrische bestanden te bekijken.

Beeld Fluke Ti400

De kwaliteit van het beeld is het belangrijkste punt om te overwegen wanneer je infrarood camera's met elkaar vergelijkt. Elke andere feature van je camera is er namelijk afhankelijk van. Wat heb je aan ingebouwde Wi-Fi als je niet eens duidelijke beelden vast kan leggen?

Gelukkig is dit niet een probleem bij de Fluke Ti400, welke een warmtebeeldsensor met een resolutie van 320 x 240 heeft. Dit is de hoogste resolutie van de camera's die we tot nog toe besproken hebben. Het betekent dat je een betere definitie, detail en helderheid krijgt in een grotere hoeveelheid verschillende situaties, dan dat je bij de meeste andere infrarood camera's krijgt.

De Ti400 heeft ook een onboard 5 megapixel digitale camera, welke je kan gebruiken om tegelijkertijd met infrarood afbeeldingen normale afbeeldingen vast te leggen. De Fluke kan deze beelden combineren, waardoor thermische informatie bovenop de standaard afbeelding wordt geplaatst. Je kan ook apart standaard afbeeldingen maken en deze gebruiken om context aan je huidige project toe te voegen.

Om ervoor te zorgen dat deze infrarood afbeeldingen met een hoge resolutie er scherp uitkomen, is deze camera uitgerust met een autofocus systeem. Tijdens sommige situaties is het echter fijner om handmatig te focussen. Gelukkig kan je de autofocus uitschakelen als je meer controle wilt hebben.

De Ti400 heeft een grote zwakte op het gebied van beeld prestaties. Dit probleem is het bestandsformaat. In plaats van gebruik te maken van radiometrische JPGs, welke op zo'n beetje elk platform geopend kunnen worden, maakt de Fluke gebruik van het gepatenteerde IS2 formaat van het bedrijf om thermische data op te slaan. Alhoewel dit geen effect heeft op de kwaliteit van de afbeeldingen, zijn ze wel moeilijker om te delen, aangezien klanten en collega's eerst de software van Fluke moeten downloaden om de bestanden te kunnen openen of je moet de bestanden eerst converteren voordat je ze verstuurd.

Fluke Ti400 kopen

Thermische precisie Fluke Ti400

Net als andere high-end infrarood camera's heeft dit apparaat een gevoeligheid in stappen van 0,05 graden Celsius. Dit betekent dat alleen de kleinste temperatuurverschillen niet gedetecteerd worden. Andere camera's die we in onze handen hebben gehad zijn gevoelig voor verschillen van 0,06, 0,07 of 0,15 graden Celsius.

Op het gebied van temperatuurbereik staan de camera's van Fluke echter ver bovenaan. De dichtstbijzijnde concurrent biedt een bereik tussen de -20 en 650 graden Celsius. Alhoewel dit een groot bereik is, komt dit niet in de buurt van het enorme bereik van -20 tot 1.200 graden Celsius van de Fluke Ti400. Dus als je voor je werk objecten met extreme temperaturen moet meten, dan weet je welke camera je uit moet kiezen.

Ondersteunende features Fluke Ti400

De camera heeft alle features die je zou verwachten bij een high-end warmtebeeldcamera. Met ingebouwde Wi-Fi kan je de camera verbinden met je telefoon of tablet en afbeeldingen versturen, zodat je deze snel kan organiseren en delen. Met de mogelijkheid om video's op te nemen kan je realtime veranderingen in temperatuur vastleggen, wat handig is om problemen te illustreren.

Andere features zijn verlichting, de mogelijkheid om aantekeningen in te spreken of schrijven en een laser aanwijzer. Alhoewel deze features mogelijk simpel lijken, kunnen ze echt helpen om een object effectief vast te leggen en notities direct toe te voegen, zodat je dit niet later nog eens hoeft te doen.

Accuduur en design Fluke Ti400

Zoals de meeste thermische camera's biedt de Fluke Ti400 een accuduur van vier uur met een volle accu. Hij wordt ook geleverd met een extra accu en een externe oplader. Aangezien opladen maar 2,5 uur in beslag neemt, zal je altijd een volle accu hebben die je kan gebruiken.

De algehele constructie van de camera is solide, met bescherming tegen water, stof en valpartijen. Daarnaast is er ook een touchscreen om makkelijk door menu's en instellingen te navigeren. Als je graag handschoenen wilt dragen, dan is dat geen probleem, want alle fysieke knoppen zijn ook gewoon aanwezig.

Help en ondersteuning

Elke Fluke camera wordt geleverd met een gebruikershandleiding om je te helpen bij het onder de knie krijgen van de camera. Daarnaast staat de website van Fluke vol met tips, brochures, gegevensbladen en nog meer. Als je liever rechtstreeks contact met het bedrijf op wilt nemen, dan kan dat via de telefoon of e-mail.

De twee jaar garantie van de Fluke Ti400 is niet een sterk verkooppunt. Van alle merken die we tot op heden in onze handen hebben gehad, biedt Fluke de kortste garantie. Andere merken bieden een garantie van drie jaar of eentje die de verschillende onderdelen van de camera op een andere manier dekt. De kalibratie service om je camera nauwkeurig de temperaturen te laten blijven meten is beschikbaar tegen een vergoeding.

Fluke Ti400 review

Conclusie van deze Fluke Ti400 review

De Fluke Ti400 is simpelweg een van de beste warmtebeeldcamera's die beschikbaar is. Hij heeft de beste resolutie, een grote hoeveelheid features en een goede accuduur. Alhoewel hij duur is (verkrijgbaar vanaf €7.980) en gebruik maakt van een onhandig bestandsformaat, zullen de meeste gebruikers deze camera meer dan capabel genoeg vinden voor hun warmtebeeld behoeften. Hij levert afbeeldingen met een hoge resolutie en de beste features voor personen die een high-end apparaat nodig hebben.

We kijken uit naar je ideeën